Samer

Det är same-special på Kunskapskanalen :)
Jag ville alltid vara indian eller same när jag var liten, jag har aldrig varit någon friluftsmänniska men det var alltid min dröm (lånade alla indianböcker på bibblan). Plupp också (apropå Norrland då)..... men han förtjänar ett eget inlägg!
Det finns ju många samer som bor i tex Sthlm, men det kan ju inte vara samma sak som att bo i norr, eller jag vet inte.. De visade en tjej som åkte till sina roots, hon sa att hon kände en sån stark dragning till landskapet och livet de levde. Det är så otroligt vackert! (Synd att jag inte har några såna roots :()
Det verkar jobbigt att missa så mycket av kulturen genom att inte kunna språket :/ jag skulle själv gärna lära mig lite av det, älskar ju språk. Jag hoppas att alla dialekter får leva vidare och att dess ställning stärks och att man ska kunna gå till tex sjukhuset med tolk i framtiden om man känner att man uttrycker sig starkare på samiska än svenska.  Men vem är same egentligen? Hur håller man det vid liv om man inte bor där? Är det som att vara i diasporan, eller håller man inte uppe sin kultur så mycket? :/ Jag vet inte, önskar jag visste mer. Hoppas åka dit en dag inom en inte alltför snar framtid.




Kommentarer
Postat av: Eva

Håller så med.

Men kunskapen är liten, och inte särskilt spridd. Jag kommer från norrbotten och vet inte mer än du vet.

2009-05-06 @ 19:11:19
URL: http://renaramagrekiskan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0